Företag säger ibland att nu skall titta på en ny organisationsmodell som skall
hjälpa oss att bli mer effektiva, starkare och konkurrenskraftigare.
Vet man verkligen då vilken organisationsmodell man vill ha?

Organisationsförändring samt organisationsmodeller kan ofta vara en del som står på
företagens planer när de är i fart med att utvecklas framåt för att möte marknaden.
Vid det tillfälle företaget behöver göra en organisationsförändring, så börjar frågor
dyka upp som, vilken modell skall vi använda, vad för modell kör de företag som är
lika oss eller som är starka och framgångsrika där ute?

För många företag kan det vara mycket frestande att välja en modell som säger sig fått
högst ranking samt bästa referenserna. Men – lurar sig inte företagen då, när de ej vet
svaret på frågan ”Varför och varthän”

Jag läste en blogg artikel på HR Sverige Bloggen där man skrev om” Nytt HR-system– men
varför och hur?”. Jag tyckte att Åsa Lovén som skrev blogginlägget gjorde än riktig bra
liknelse när hon jämförde att utan målorientering så kan det bli som i boken ”Alice i underlandet”.

När Alice träffar karaktären Cheshire-katten i underlandet frågar hon vilken väg hon skall ta.
Cheshire-katten svarar henne – det beror på var du skall? Alice förklarar att det vet hon inte
riktig. Då förklarar Cheshire-katten att då spelar det ingen roll vart du går utifrån att du
vet ej vart du skall.

Detta kan vara fallet ibland för företagen att de är på väg mot ett mål men de vet ej riktigt
vad för verktyg de skall nyttja för att nå ditt.

Frågor företagen borde fråga sig själva innan de bestämmer sig för en modell:

• Vad är vårt uppdrag?
• Affärsidé
• Strategi

Strategi

• Hur tar vi oss fram?
• Vad har vi för strategi?
• Nuvarande situation?
• Vilka mål har vi?

Hur organiserar vi vårt arbete för att nå våra mål?

Cheshire-katten kunde ge Alice vägledning genom att förklara vart hon var, samt vad hon
behövde för att nå ditt hon ville komma. Ibland kan detta vara fallet att du som
företagsledare, ansvarig för en större site eller ett område är i behov av vist stöd för
att kunna se utanför ramarna. Vi som konsulter med flera års erfarenhet inom olika
organisationer stora som små kan då ge en vägledning och bild vart man är samt vilka
vägar som finns beroende på de mål man har.

Härenstam & Partners AB

  1. Profilbild

    Corned beef spare ribs jowl, cupim venison tail salami flank turducken ball tip pancetta ground round ribeye tongue.

    1. Profilbild

      Jerky ball tip fatback sausage turkey pastrami doner flank. Shank ham hock burgdoggen tri-tip capicola.

      1. Profilbild

        Pork picanha cow frankfurter salami tri-tip, doner sausage drumstick bresaola.

Comments are closed.